Jag har två 10-åriga kattherrar direktimporterade från en bondgård i Uppsalatrakten. De och kattsyskonen fick åka i bakluckan i säljarens bil ända till en pizzeria i Enskede Gård i södra Stockholm.
Jag skulle bara ha en kattunge som skulle få hålla sällskap för min son som inte ville gå på fritids längre. Men när jag såg alla de stackars kattungarna där i bakluckan så köpte jag två så att åtminstone två av syskonskaran skulle få ett bra hem.
Det har gått hur bra som helst med dessa två utom att de anser att tapeter är till för rivas och att de stänger inte badrumsdörren efter sig när de har skitit.
Jag köpte den 22 december 2019 fyra burkar kattmat av märket Purina Latz (det som hette Pussi tidigare) så att det skulle finnas mjukmat hemma över julen och när jag sent på julaftonskväll öppnade en av burkarna så såg innehållet ut som på bilden nedan.
Först tänkte jag att det hade varit fel på maskinen eftersom det nästan bara var gele i burken. Mina katter gillar gele och jag måste mosa köttbitarna med gaffel och blanda allt för att de ska äta upp maten.
Men när den här maten kom fram så sade katterna ”EWW” och de vägrade att äta. Maten luktade väldigt illa och när den hade legat på fatet en stund så var inte gelen längre gele utan det var bara vätska.
Och det som skulle vara kycklingköttbitar var någon form av klumpar. Jag öppnade nästa burk och det var samma sak med den. Även de två andra såg lika illa ut och det luktade illa i hela köket.
Innan jag kastade burkarna så tog jag bilder på innehållet och batchnumret för att kunna göra en felanmälan till Purinas kundtjänst. Det var ju uppenbart att det var fel på hela batchen eftersom alla fyra burkarna hade samma batchnummer.
Jag tänkte i min enfald att företaget kanske ville veta att det var ett tillverkningsfel på maten och kanske ville dra in burkarna från butikerna.
Så på Juldagen gick jag in på Purinas hemsida som ledde mig till Nestlés konsumentkontakt och fyllde i alla uppgifterna inklusive batchnummer och även dessa bilder som jag hade tagit.
När jag var klar så tryckte jag på ”skicka” . Och det hände inget. Jag bytte webbläsare och skrev om allt men det gick inte att skicka. Jag bytte webbläsare till en tredje variant och det hände inget. Jag testade från telefonen men nej det gick inte att skicka ett kundklagomål.
Den 2 januari så ringde jag till Nestlés kundservice och förklarade situationen. Jag fick lämna mitt bankkontonummer och blev informerad om att det kunde ta upp till fyra veckor innan jag skulle få tillbaka pengarna.
Vilket är rätt otroligt med tanke på att jag kunde ha förvarat de stinkande kattmatsburkarna på min balkong tills affären hade öppnat och jag hade fått pengarna tillbaka på en gång.
Men jag ville ju påtala att det var fel på hela batchen och att flera konsumenter kanske skulle drabbas av undermålig kattmat som de har betalat fullt för och produkten borde inte säljas.
I början på februari hade det gått över fem veckor och jag hade inte fått någon ersättning så jag ringde igen till kundtjänst på Nestlé. Hon som svarade hittade först inte mitt ärende och sedan sade hon att ”pengarna är nog på väg och hör av dig om en vecka om de inte har kommit in på ditt konto”.
Exakt en vecka senare så ringde jag igen och fick höra av den personen som tog mot min felanmälan från början att det har varit ”dataproblem” och att alla utbetalningar håller på att hanteras och mitt ärende är bland dem.
Det var alltså den 20 februari. Har jag fått några pengar än? Nej det har jag inte. Har de dragit in den dåliga kattmaten som sannolikt var rester av rengöringsmedel efter att man rengjort kärlen i fabriken? Det tror jag definitivt inte!
Känns det meningsfullt att försöka se till att andra kunder inte drabbas av dåliga produkter genom att kontakta Nestlés kundtjänst? Inte värst men oavsett om pengarna dyker upp eller ej så har jag just nu väntat på ersättning i 67 dagar, den dåliga produkten har sannolikt inte dragits in och med vetskap om att det tar exakt 7 minuter att gå till affären där jag köpte kattmaten så känns det bara….. Blä?
Teamleadern för kundtjänsten hos Nestlé borde fundera på att höja lägsta nivån på service. OK att jag är en privatperson och SLA inte sätts på privatpersoner men 67+ dagar är ändå att ta i.
Alla bilder: asterixia.se
Jag vet att det är många som bojkottar Nestlé. Jag ska försöka få mina katter att förstå det så de kan byta märke. De är så envisa bara!
Många av de som är ute i nattliv beter sig som bebisar. 🙂
Jag köper storpack mjukmat av lite dyrare märken på bitibas hemsida. Känns skönt att alltid ha hemma av lite högre kvalitet och mer smaklig mat för katterna och deras kundtjänst är riktigt hjälpsam.
Jag hittade en penthouse för katter på den sidan. Flodigt. De har även Hill´s specialfoder vilket är bra då alla djuraffärer har inte det.
Ja jag köpte en kaninbur därifrån och min kaninherre älskade den, tror han åt sig igenom väggen på 3 dagar! Mycket smakligt träslag!
😂