Världens största nöjesprogram tar sikte på USA! Med en exklusiv licens från European Broacasting Union (EBU) kommer ett dreamteam bestående av ESC-producenter och TV-producenter att utveckla ESC, som är världens största live musikshow för den amerikanska marknaden tillsammans med produktionsbolaget Brain Academy.
Målet är att sända den allra första American Song Contest 2021.
Under 60 år har ESC ,som finansieras och sänds av public service media, fört samman publiken med sina värden av mångfald, universalitet och inklusivitet.
ESC är en must-see event med över 40 tävlande länder varje år och har nästan 200 miljoner tittare världen över. Som en del av tillväxtstrategin är det nu dags att ta sig till USA för att nå ännu fler tittare.
Bland medlemmar i teamet bakom projektet för American Song Contest finns några av Europas mest erfarna TV producenter.
Anders Lenhoff och Peter Settman får sällskap av Christer Björkman och Ola Melzig. Brain Academy, som är en del av Nordic Entertainment Group (NENT), kommer att utveckla och styra projektet för den amerikanska marknaden tillsammans med EBU.
”Vi är glada över att se att de personer som har skapat några av tävlingens bästa stunder nu är med i detta projekt” säger Jon Ola Sand Supervisor ESC för EBU.
”Timingen är perfekt. Utöver stora sportevenemang så är Eurovision Song Contest den största TV-showen i världen.
Vi kan knappt vänta med att introducera denna fantastiska tävling för världens största TV-marknad. TV/videopublik blir större och större varje år så detta är ett perfekt tillfälle att ta denna spännande tävling till den amerikanska publiken” säger Peter Settman CEO och Creative Director för Brain Academy.
Alla bilder: ESC2USA.COM