Market har tagit del av mystery shopper företaget Daymakers undersökning angående hur bra modekedjorna är på att ta hand om sina kunder i provrummen.
Två av 16 modekedjor sticker ut med höga betyg för upplevelsen i och runt provrummen. Det visar en undersökning från Daymaker. ”Det är inte förvånande att kedjor jobbar helt olika med provrumsförsäljning”, säger Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker.
Provrum får ofta kritik för att vara dammiga, trånga och stökiga med kvarlämnade kläder.
Men hur står det egentligen till med servicen och försäljningen som sker i och runt provrummen?
Det har Daymaker tagit reda på i en ny undersökning. Totalt har 16 kedjor undersökts via mystery shopping och rankats utifrån sju frågeställningar kopplade till provrummet.
Kedjorna som får bäst betyg är Carlings och G-star som båda når en måluppfyllelse på 77 procent.
– Det är intressant att se att båda är klassiska jeanskedjor. Sannolikt med en stark säljarkultur med hög produktkunskap och där alla vet hur viktig och avgörande provrumsförsäljningen är, säger Lotta Eriksson.
På delad tredje plats ligger Dressmann och JC, strax följda av ett mittenskikt med MQ, Gina Tricot, Volt, Lindex och Vero Moda.
Strax under snittresultatet ligger Indiska och Cubus.
I botten hittar vi Kappahl, Joy och H&M.
– Sannolikt har flera av de kedjorna som ligger sist medvetet prioriterat andra delar före provrumsförsäljning. I flera kedjor fungerar snarare provrummen som en självbetjäningsstation där säljarens uppgift främst blir att kontrollera antal plagg och därefter säkerställa att plaggen kommer ut i butik så fort som möjligt, säger Lotta Eriksson.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under perioden 2018-01-31 – 2018-03-09 och baserar sig på fem besök per kedja. Metoden är mystery shopping vilket innebär att personer ur Daymakers observatörsbas genomför besök i utvalda butiker med ett fördefinierat scenario (vad ska observatören vara ute efter) och med i förväg definierade frågor och observationsområden att besvara och bedöma.
Överlag visar undersökningen att det finns ett starkt samband mellan nöjda kunder och att få hjälp vid provrummet på ett bra sätt.
Lotta Eriksson tycker det är anmärkningsvärt att endast fyra av tio säljare kommer tillbaka till provrummet när kunden provar.
– Det finns väl sannolikt ingen annan situation i handeln där man har större möjlighet att påverka som i provrummet. Dessutom med en unikt ostörd relation till kunden, säger hon.
Så bra är kedjorna vid provrummen
Siffran visar andel av måluppfyllelse.
1. Carlings, 77%
2. G-star, 77%
3. Dressmann, 66%
4. JC, 66%
5. MQ, 60%
6. Gina Tricot, 57%
7. Volt, 57%
8. Lindex, 54%
9. Vero Moda, 51%
10. Indiska, 46%
11. Cubus, 40%
12. Brothers, 31%
13. Zara, 31%
14. Kappahl, 26%
15. Joy, 23%
16. H&M, 20%
Källa: Daymaker
Jag som kund tycker att det är rätt skönt att prova kläder utan hjälp men håller verkligen med om att i jeansbutiker får jag bästa hjälpen när jag väl vill ha det.