Carl Déman från humorgruppen JLC berättar om sitt spelberoende och hur den började. Carl undrar hur de som gör reklamen tänker. Programmet heter Carl och spelreklamshelvetet och visas på SVT Play.
TT rapporterar:
Spelreklam ska vara måttfull, enligt den lag som trädde i kraft den 1 januari i år. Men branschen lever inte upp till förväntningarna, anser regeringen. Spelmarknadsutredningen får nu i uppdrag att arbeta fram förslag på hur spelreklamen kan begränsas ytterligare.
– Vi har problem med en situation där konsumenter utsätts för spelreklam överallt, säger Shekarabi på en pressträff.
Innehållet i reklamen är på en nivå som inte alls svarar mot intentionerna i den lagstiftning som finns, säger Shekarabi.
Ytterst hotar ett totalt reklamförbud för spelbranschen – men då måste reglerna i grundlagen även ses över, enligt ministern. Utredningen ska också gå igenom om förändringarna ska handla om att vissa inslag i reklamen begränsas, om informationskraven ska skärpas och om omfattningen av reklamen ska begränsas.
Det kan exempelvis innebära att utredaren föreslår samma begränsningar som för reklam för tobak och alkohol.