Det här är ett pågående mål mot Alexandra:
”Konsumentombudsmannen, KO, yrkar att Patent- och marknadsdomstolen vid vite förbjuder Kissie Media Sweden AB att ge intryck av ett inslag på blogg, Instagram eller liknande socialt nätverk är en recension eller en rekommendation framfört av henne själv som konsument om det i själva verket är marknadsföring.
På samma vis vill KO att domstolen förbjuder bolaget att utforma marknadsföring av produkter så att den inte omedelbart och tydligt kan identifieras som just marknadsföring, alltså reklam.
KO vill att domstolen ålägger Kissie Media att tydligt ange vem som ligger bakom marknadsföringen.”
KO menar att det måste bli tydligare vad som är reklam i bloggar och sociala medier.
– Vi vill att ett domstolsavgörande ska leda fram till klarare praxis och att bloggare och andra som skriver på uppdrag mot ersättning i framtiden blir tydligare med att ange att det är fråga om reklam och vem som ligger bakom reklamen, säger Cecilia Tisell, KO, i ett pressmeddelande.
Nu väntar vi bara på ett beslut från domstolen. Målet har pågått sedan september 2016. Tråkigt bara att Kissie behöver betala för det arbetssättet som i princip alla bloggare har vant sig vid.