Ännu en influencerpryl under granskning

Den mörka baksidan av influencer marketing är att om en produkt som en influencer marknadsför i sina kanaler inte håller måttet eller som det skrivs negativt om så vill inte influencern kommentera skriverierna och ibland bara försvinner alla inläggen från bloggar och Instagram utan förklaring.

Göteborgs Postens Reklamgranskning har skrivit en lång artikel om Foreos rengöringsborstar och tidningen har försökt att få en kommentar från både Bianca Ingrosso och Therese Lindgren men de har inte velat svara på frågorna.  

Bland andra Bianca Ingrosso, Margaux Dietz och Therese Lindgren har upprepade gånger gjort reklam för Foreo rengöringsborstar med silikonknoppar. Det finns ett antal modeller och färger av Foreos med en tillhörande app. 

Reklamen har varit intensiv framför allt på Youtube och Therese Lindgren har till och med sminkat sig till en Foreo.

Grundarna för den svenska Foreo startade sin karriär med att sälja sexleksaker med märket Lelo och det är väl vad Foreoprodukterna egentligen är det vill säga runda massageapparat med silikonpiggar upphottade med snygga färger och en app.

Till sin hjälp har företaget influencers inte bara i Sverige men även i andra länder som påverkar sina följare att köpa produkten med påståenden som ”rengör ditt ansikte bättre än i stort sett allt annat på jorden” och ”tar bort 99,5 procent av olja, smuts, talg, svett och döda hudceller”.

Margaux Dietz har beskrivit den som ”helt revolutionerande” på Youtube och Therese Lindgren har sagt ”jag känner mig inte ren ifall jag inte använder den. Och min hy har blivit så mycket bättre.”

Bianca Ingrosso lovar i en Youtubevideo att Foreo hjälper mot torr hud, synliga porer, ojämnhet, oljig hud, småfinnar och knotter. ”I swear to god” säger hon i videon.

Företaget står dock inte bakom Biancas påståenden utan svarar när GP ställer frågan ifall det är fakta som Bianca säger att ”det är hennes personliga upplevelse”. Vilket Reklamombudsmannen reagerar  på då det är annonsören som är ansvarig för vad en influencer säger i sitt sponsrade inlägg. Influencern kan ha ett medverkansansvar.

Företaget vill inte lämna ifrån sig forskningar och studier till GP för att bevisa att produkten verkligen fungerar.

”Om Foreo skulle bli anmälda till Reklamombudsmannen för vilseledande marknadsföring och de skulle pröva fallet så skulle Foreo inte kunna hänvisa till en hemlig undersökning” skriver tidningen om vad Reklamombudsmannen säger

Reglerna är tydliga, annonsören måste kunna bevisa sina påståenden. Det går inte bara att säga att undersökningen är hemlig.

Göteborgsposten har konsulterat hudforskaren Johanna Gillbro som kommenterar Foreos försäljningsargument rent allmänt.

Tar bort 99,5 procent av olja, smuts, talg, svett och döda hudceller

-Jag kan inte se hur det är bra att ta bort så mycket. Smuts absolut, men inte 99,5 procent av olja eller talg. Det är inte ens möjligt. Huden kommer att vara totalt uttorkad om man tar bort 99,5 procent.

Soniska ljudvågor tar sig in i porerna för att varsamt skaka loss smuts och sminkrester, något som 8000 pulser per minut rengör ditt ansikte bättre än i stort sett allt annat på jorden.

-Det låter intressant. Alla produktpåståenden måste grunda sig i någon typ av studie. Som konsument kan man efterfråga vilka studier som påståendena grundar sig i.

-Jag vet inte hur de där pulserna skulle rengöra ditt ansikte.

Ökar cirkulationen, förbättrar rengöringen genom att stimulera huden på cellnivå

-Att det ökar cirkulationen stämmer. Men allt som du applicerar på huden stimulerar på cellnivå. Allt från att du applicerar en hudkräm eller badar i saltvatten, vad du än gör stimulerar du någonting på cellnivå. Det beror helt på vilka celler vi pratar om. Det finns celler man absolut inte vill stimulera. Då orsakar man en inflammation.

Använd före rakning så bibehåller rakbladen sin vasshet och du kan undvika onödigt slitage – vilket resulterar i att dina rakblad håller dubbelt så länge.

-Jag har väldigt svårt att tänka mig det.

Läs hela artikeln inklusive svaren från Foreo. 

Screenshots: theresejlindgren/youtubem,  biancaingrosso/youtube

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *