Isabella Löwengrip friad av RO!
Frågan som nämnden ska pröva är om reklamen, som är publicerad i form av ett inlägg på Isabella Löwengrips Instagramkonto, för en
genomsnittskonsument omedelbart går att identifiera som reklam. Enligt annonsören och influencern är Instagramkontot en del av en portal för
bolagen Blondinbella AB och Löwengrip Care Color AB, och att besökare känner till det.
Bilden i inlägget föreställer en närbild på Isabella Löwengrip mot vit bakgrund som enligt nämnden förefaller vara professionellt tagen och redigerad.
I första meningen i texten under bilden anges ”Vi lanserar en ny produkt i LCC-familjen…”. Enligt nämnden ger denna uppgift, tillsammans med den
reklamlikande bilden, intryck av att detta är reklam från LCC och att genomsnittskonsumenten uppfattar detta. Eftersom uppgiften finns i inledningen
av texten riskerar den inte heller att hamna efter att texten avbryts med texten ”mer” när inlägget visas i flödet på Instagram. Nämnden finner därför
vid en sammantagen bedömning att inlägget omedelbart går att identifiera som reklam. Reklamen strider därmed inte mot artikel 9 i ICC:s regler.