Isabella Löwengrip fälls av RO för Ellosreklam

Isabella Löwengrips reklaminlägg för Elloskläder fälldes tidigare i år av Reklamombudsmannen för vilseledande reklam och nu har beslutet publicerats. En tröja som påstås i inlägget vara av merinoull och kashmir är i själva verket av en blandning av 59 % polyamid, 23 % viskos, 10 % ull och 5 % kashmir och silkeskjolen är av 96 % polyester och 4 % elastan.

En del av vad Reklamombudsmannen skriver i sitt beslut

Under bilden ligger texten ”Isabella x Stylein är verkligen en kollektion som andas hållbart mode. Dessa plagg funkar till vinter, vår, sommar och höst. Här bär jag en av mina favoriter ni har sett förr, tröjan Moscow . Den är ribbad, går högt upp i halsen och är en blandning av merinoull och kashmir. Otroligt mjuk och skön. Jag bär den i vitt men den finns även i ljusblått och svart. Den tröjan matchas perfekt till en fin kjol, så är outfiten till julfirandet klart! Varför inte matcha den med silkeskjolen Saint Tropez  i vinrött?”.

Anmälan
Enligt anmälaren är influencerns påstående om att polotröjan innehåller en blandning av merinoull och kashmir vilseledande. Enligt information på annonsörens webbplats innehåller produkten 59 procent polyamid, 23 pro­cent viskos, 10 procent ull och 5 procent kashmir. Även påståendet ”Silkeskjolen Saint Tropez” är vilseledande, då produkten innehåller 96 procent polyester och 4 procent elastan.

Annonsörens yttrande
Enligt Ellos AB (annonsören) presenteras korrekt produktinformation för polotröjan Moscow på webbplatsen ellos.se och annonsören vilseleder därmed inte. Annonsören hänvisar till att det är influ­encern som ansvarar för publicering och innehåll i sina medier och aktuell skrivning i influencerns blogg.

Influencerns yttrande
Isabella Löwengrip (influencern) har fått möjlighet att yttra sig men har inte gjort det.

Reklamombudsmannens bedömning

Reklamombuds­mannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet att polotröjan innehåller en bland­ning av merinoull och kashmir, som att plagget till övervägande del består av denna bland­ning och inte endast innehåller 5 procent kashmir och 10 procent ull. Reklamombudsmannen finner vidare att påståendet ”Silkes­kjolen Saint Tropez” sanno­likt upp­fattas som att plagget är en silkeskjol och inte ett plagg som innehåller 96 procent polyester. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Alla screenshots: isabellalowengrip.se/ro.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *