Konsumentverket stämde Katrin Zytomierska och hennes företag Clean Eating inför Patent- och Marknadsdomstolen i våras. Domen har fallit och på Konsumentverkets hemsida har beslutet nu publicerats. Katrin Zytomierska och hennes företag Clean Eating förbjuds att marknadsföra fiskolja mot Corona.
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Katrin Zytomierskas marknadsföring av fiskolja. Enligt domstolen ger reklamen intryck av att personer som använder fiskoljan löper mindre risk att bli smittade av corona eller att klara en covid-19-infektion bättre.
Konsumentombudsmannen, KO, ansåg att reklamen var både vilseledande och aggressiv: Vilseledande, för att det inte fanns något belägg för att fiskoljan hade de egenskaper som fördes fram. Aggressiv, eftersom oron för coronasmitta var stor i samhället och reklamen spelade på den rädslan.
Domstolen håller med KO och meddelar ett så kallat interimistiskt förbud. Det innebär att domstolen, i väntan på dom, förbjuder Katrin Zytomierska att marknadsföra fiskoljan eller något annat kosttillskott på Instagram med påståenden att varan kan förebygga sjukdomar när så inte är fallet, eller att varan har egenskaper som den inte har. Förbudet gäller också för marknadsföring från Katrin Zytomierskas företag Clean Eating AB.
Om företaget eller Katrin Zytomierska skulle bryta mot förbudet riskerar de att få betala ett vite på 1 miljon, respektive en halv miljon kronor.
Katrin Zytomierska har tagit bort det kritiserade reklaminlägget.