P3 berättar på sitt Instagramkonto om att KO efter en inkommen anmälan har granskat ett reklaminslag i Alex Schulmans och Sigge Eklunds podcast.
Ett inslag med spelreklam i Alex och Sigges podcast är olagligt. Det säger Konsumentombudsmannen (KO) efter att de granskat inslaget.
”Alex satsar på kasinot. Och sedan utspelar sig en konversation där vi tycker att man förmedlar att spelande skulle kunna vara ett alternativ till arbete. Det tycker vi strider mot kravet att marknadsföring av spel ska vara måttfull”, säger Elin Häggeborn, jurist på konsumentverket.
Sedan 2017 finns en lag på att spelreklam måste vara ”måttlig”. Men vad måttfullhet egentligen betyder har diskuterats av branschorganisationer och politiker under den senaste månaden. Civilminister Ardalan Shekarabi har sagt att det är upp till konsumentverket och domstolarna att sätta gränserna.
Enligt Perfect Day Media, som gör podden, vill inte Alex och Sigge kommentera beslutet. Men produktionsbolagets innehållschef Karolina Sandberg säger att de tar det på allvar.
”Vi lyssnar såklart på KO och tar det här på största allvar. Så fort den här anmälan nådde oss så reviderades de aktuella avsnitten vilket betyder att allt från vår sida är hanterat”, säger hon.