Det var de höga kostnaderna som var merparten till orsakerna som fick Isabella Löwengrip att dra i handbromsen efter ett larm från nya VDn. USA-satsningen skulle behöva dra in 300 000 kronor i månaden enbart för att täcka kostnaderna vilket inte lyckades.
Skulle de amerikanska intäkterna via mina kanaler där borta generera 300 000 i månaden hade vi gått plus minus noll. Det är ingen enorm summa så jag ville försöka.
De höga transportkostnaderna av produkterna tas upp av Isabella som skriver i sin blogg att en flaska torrshampoo som innehåller aerosol kostade 1000 kronor att skicka från e-handeln.
Försäljningen i USA och Australien lossnade inte, det blev för en för dyr affär (bara att skicka en aerosol – torrshampoo kostade oss närmare 1000 kronor från vår e-handel) och den investeringen vi har gjort för våra egna pengar fungerade inte.
Löwengrip Beauty ansågs för liten för att distributionsföretag som LVMH till slut tackade nej och bad henne att återkomma när företaget var större.
För att ha råd att lyckats internationellt så har Löwengrip Beauty alltså träffat ett antal vc-firmor för att ta in kapital. Men alla har känts fel och den enda som kändes rätt var franska LVMHs nya mindre fond, de är en av få som tänker långsiktigt.
Men de tackade tillslut nej eftersom vi var för små ändå. ”Att ni bygger ett klassisk skönhetsmärke är rätt väg att gå men kom tillbaka när ni är större”.
Hon ska nu satsa på Skandinavien och Tyskland vilket då måste betyda att även Finland faller bort då Finland inte är en del av Skandinavien. Hon har lyckats med att få in produkterna in i Sephora i Sverige även om Sephora i USA tackade nej.
Senast i våras satt jag på Sephoras huvudkontor i San Francisco och pratade om vår nya ansiktsserie. Men feedbacken var att vi måste ha starkare finansiella muskler för att ens ha råd att lansera via Sephora och bli tydligare med vårt svenska DNA som skönhetsmärke.
Alla screenshots: isabellalowengrip.se