Lite skenheligt är det

Det har varit en hel del diskussioner om Isabella Löwengrips besöksstatistik och dess prispåverkan på hennes samarbeten med olika aktörer.

Det senaste nytt i diskussionen är dagens Expressenartikel där det går att läsa om Isabellas besökssiffror under perioden september-november 2019. Löwengrip Invest har gett ut statistiken och Bonnier News Brand Studio har vidimerat dem som korrekta. 

Jag antar att det saknas branschregler för hur man ska kommunicera sina trafiksiffror. Säg att en mobilanvändare dvs en IP-adress besöker sin favoritblogg minst 30 gånger per månad. Det blir direkt 2 sidvisningar om användaren även öppnar kommentarsfältet för att läsa kommentarer och eventuellt själv skriva en kommentar. 

Det blir 3 sidvisningar när användaren ser efter om kommentaren har fått svar osv. Men samma person blir en ny användare med en annan IP-adress om mobilen flyttas ut ur hemmanätverket (som delar ut samma IP-adress till alla anslutna enheter hemma) och ansluts med 4G under resan till jobbet eller skolan  och ytterligare en ny användare med en ny IP-adress om mobilen ansluts till jobbets eller skolans wifi.

Så en och samma person kan generera olika resultat. En och samma enhet kan få flera olika IP-adresser under en dag beroende på var den befinner sig. En IP-adress anses dessutom som ny efter ett tag hos Google Analytics. Jobbar man som bloggare oavsett om man äger ett sminkmärke eller livnär sig på att skvallra om andra så kan man räkna med  räknefel och tankevurpor om man inte har analytiska drag.

Similarweb presenterar Isabellas trafik på det här sättet under de gångna sex månaderna.

Besökare sammanlagt mellan juni-november 2019: 1 810 000

Sidvisningar isabellalowengrip.se

Juni 2019 1 250 000

Juli 2019 1 200 000

Augusti 2019 1 500 000

September 2019 1 700 000

Oktober 2019 1 900 000

November 2019 1 800 000

I vilket fall så har ju Expressen intresse av att skriva om Isabella Löwengrip för hennes namn drar trafik till Expressen som bekant hör till Bonnierkoncernen. Bonnier har i sin tur varit inblandad i en mycket smutsigare härva än Isabella när det gäller trafiksiffror.  Om påsen med rent mjöl ska innehålla vitt vetemjöl så innehåller Bonniers mjölpåse grahamsmjöl så att säga. 

Jag läste en fyra år gammal artikel för några dagar sedan om att Bonnier hade myglat med sina besökssiffror på så vis att annonser som knappt någon hade sett påstods av Bonnier ha setts av flera miljoner besökare! Breakit skriver med en artikel i Bloomberg som grund att

Bonnier i USA, har tagit genvägen och köpt trafik för att blåsa upp besöksstatistiken. Endast 2 procent av de visningar som Bonnier-sajten Saveur i en annonskampanj som biljätten Chrysler köpt sågs av en människa. Resten av visningar var fejk eller mer korrekt – det var en robot som registrerades för visningarna. Chrysler uppger att företaget slutade att köpa annonser på sajten så fort de blev medvetna om den ”bedrägliga verksamheten.”

Bonnier har inte velat avslöja varifrån de köper sin trafik, så Bloomberg tog hjälp av analysföretaget Similarweb. Det visade sig att en stor del av den kom från sajter som Omnaling.com och Connect5364.com. Reportrarna bakom artikeln liknar dessa vid “brandslangar som pumpar ut trafik över hela internet.” Samtliga ägdes av ett och samma bolag – Advertise.com.

“Advertise säljer all möjlig värdelös trafik som jag kunnat upptäcka,” säger Benjamin Edelman, professor i digital ekonomi, vid Harvard Business School.
 

När Bloombergs reporter ringer upp vdn, Daniel Yomtobian, beskriver han Advertise.com som ett annonsnätverk som säljer 300 miljoner sidvisningar i månaden till företag som vill ge sin trafik ett lyft. Han bekräftar att en av kunderna är Bonnier som har köpt den billigaste trafik som går att få tag på.

Att leverera sockrade och saltade besökssiffror är inget nytt företeelse med andra ord, framför allt inte inom media. Ingen är väl fortfarande så naiv och tror att en viss stor skvallerblogg som dök upp för ett par år sedan blev en välbesökt blogg av egen kraft? Det var nog snarare ”fake it til you make it ”.

Hos Bloggportalen stoltserade denna blogg med utrop som ”Nu 10 000 besök” . ”Nu 50 000 besök” bara en vecka senare för att sedan skrika ””NU 100 000 BESÖK!!” veckan efter.

Med tanke på att kommentarsfältet länge bestod av några tappra 4-5 kommentarer antagligen skrivna av mamma, syrran och några jobbarkompisar (och The Real Hmm) så hade man nog tagit till det vanliga knepet inom media.

För 50 kronor kan man hos exempelvis hos Fiverr  köpa 20 000 besökare från 3 valda regioner under 30 dagar. Dyrare än så är det inte. Inte heller är det trafik från Kina och andra asiatiska länder. 

Bild: isabellalowengrip.se, Screenshot: expressen.se

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *