Therese Lindgren – Click bait på engelska

Det finns en del Youtubers som har synpunkter på hur olika mycket varje video genererar i reklamintäkter. De kan publicera en video med massor med visningar men att den video som genererar mer intäkter kan ha tusentals med färre visningar.

De vet alltså aldrig hur mycket de kommer att tjäna på sitt arbete. En annan sak som det pratas om är svikande tittarsiffror men de stora kreatörerna har känts säkra.

Therese Lindgren verkar ha kommit på ett knep för att öka på antalet visningar. Hon har tagit videos som inte längre är dagsaktuella för den svenska publiken och ändrat titeln och beskrivningen till engelska.

Hon har dock ingen textning på engelska och det går inte heller välja det så de som inte kan svenska måste känna sig lurade när de har klickat på videon.

Det är det sämsta jag vet att råka ut för på Youtube. Man klickar på en video för att hitta t ex en ”how to …”och så pratar personen ett språk där jag inte ens kan gissa mig till vad han säger och det går inte att välja till  textning. Värre click bait finns inte.

För ett år sedan så berättade hon om att folk från Indien och Bangladesh klickade på hennes video om kroppsmålning och sedan klickade sig snabbt därifrån. Jag skrev om det HÄR

. Det verkar som att Therese ändå fick en idé om ökad trafik i och med att videon fick hela 15 miljoner visningar på bara ett par dagar. Nu har videon visats drygt 22 miljoner gånger. Kanske att thumbnailen bidrar till det lite. 

Alla screenshots: theresejlindgren/youtube

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *