Therese Lindgren går ut på sitt Instagramkonto med löften om att endast göra reklam för klädföretag som kan matcha de kriterier som hon har satt upp.
Ingen mer reklam för fast fashion
När jag för nio (!!) år sedan började lägga upp selfies här på instagram och haul-videos på Youtube trodde jag aaaldrig att jag i framtiden skulle få kalla det mitt jobb.
Jag är så tacksam över att jag inte bara får jobba med det absolut roligaste jag vet, utan att jag dessutom får möta så många otroliga människor som jag annars kanske aldrig hade mött.
Skillnaden idag jämfört med för nio år sedan är att mina plattformar också är en reklamkanal som företag är villiga att betala för att synas i.
Jag har alltid haft mina principer kring djurrättsfrågor och tackat nej till samarbeten som inte lever upp till dem, men nu har jag också kommit till en punkt där jag inte längre känner att jag kan stå för att göra reklam för vissa modeföretag.
När jag läser om modeindustrins negativa klimatpåverkan och fabriksarbetarnas dåliga villkor får jag ont i magen. Därför har jag landat i att jag från och med nu slutar att göra reklam för fast fashion.
Tillsammans med hållbarhetsexperten @johannaleymann.se har jag tagit fram ett gäng kriterier, eller ”krav”, för framtida modesamarbeten och med dessa hoppas jag framförallt kunna påverka företag inom modebranschen, men håller också tummarna för att mina influencerkollegor vill använda listan.
Jag tror så oerhört mycket på den förändringspotential som finns i den här frågan bara vi driver på och använder vår makt.
Mina krav på modeföretag som vill samarbeta med mig är att företaget…
• Har koll på hur stor total klimatpåverkan de har idag.
• Har en tydlig plan för att minska sina utsläpp.
• Arbetar aktivt med att minska antalet nytillverkade produkter.
• Har öppna leverantörslistor.
• Kan berätta hur mycket de som syr kläderna tjänar.
• Vet om att de som syr kläderna kan organisera sig fackligt.
• Har skrivit under arbetsmiljöavtalet i Bangladesh.
• Inte ägnar sig åt greenwashing.
• Inte fällts för sexistisk marknadsföring de tre senaste åren.
• Följer aktuella lagar och regler som gäller vid reklamsamarbeten samt betalar arvode och inte i produkter.
• Inte tillverkar eller säljer produkter av djurpäls.
Therese har varit en av de mestsäljande när det gäller kläder som i en fysisk butik skulle uppfattas som skräp men som på nätet har sålt väldigt bra. Hennes samarbetspartners har även tagit flera hundra kronor i returavgifter så det har blivit en ren förlustaffär många gånger för hennes unga följare.
Hon har en ekonomisk möjlighet att idag sluta samarbeta med alla dessa företag som nu inte längre passar in enligt kriterierna som Therese har skapat.
Alla screenshots: instagram/therese