Molly Sandén har fällt av Reklamombudsmannen för att det omedelbart inte framgår att hennes Instagraminlägg innehåller reklam.
Det finns i och för sig inget generellt krav på att reklam måste reklammarkeras. Men om reklamen är utformad så att den kan förväxlas med redaktionellt material eller liknande, kan en tydlig reklammarkering göra att en konsument inte blir vilseledd om innehållets kommersiella karaktär.
I praxis ställs det höga krav på att konsumenten ska kunna identifiera reklam som sådan, till exempel ska en konsument inte behöva ta del av hela innehållet innan det klart framgår att det är reklam.
En utgångspunkt är därför att det bör finnas en tydlig reklammarkering i början av texten i ett inlägg på Instagram om inte innehållets kommersiella karaktär genast framgår på annat sätt.
Frågan som Reklamombudsmannen ska pröva är om en genomsnittskonsument omedelbart kan identifiera inlägget på Molly Sandéns Instagramkonto ”M0llys” som reklam.
Inlägget innehåller sex stycken bilder. Reklamombudsmannen finner inte att bilderna i sig kan identifieras som reklam.
I texten under bilderna finns dels hashtaggarna #ad och #ForEveryYou och dels texten ”i samarbete med @hm”.
Reklamombudsmannen konstaterar att dessa reklammarkeringar riskerar att hamna efter att texten bryts med ”…mer” när inlägget visas i flödet vilket innebär att mottagaren behöver klicka på ”…mer” för att ta del av reklamidentifieringen.
Reklamombudsmannen finner därför att det inte omedelbart framgår att inlägget är reklam. Reklamen strider därmed mot artikel 9 i ICC:s regler.
Bild: Molly Sanden Instagram