Molly Sandén fälld av RO för HM reklam

Reklamombudsmannen

Det finns i och för sig inget generellt krav på att reklam måste reklammarkeras. Men om reklamen är utformad så att den kan förväxlas med redaktionellt material eller liknande, kan en tydlig reklammarkering göra att en konsument inte blir vilseledd om innehållets kommersiella karaktär.
I praxis ställs det höga krav på att konsum​ent​en ska kunna identifiera reklam som sådan, till exempel ska en konsument inte behöva ta del av hela inne​hållet innan det klart framgår att det är reklam.
En utgångspunkt är därför att det bör finnas en tydlig reklam​mar​k​ering i början av texten i ett inlägg på Instagram om inte innehållets kommer​si​ella karaktär genast framgår på annat sätt.
Frågan som Reklamombudsmannen ska pröva är om en genomsnittskonsument omedelbart kan identifiera inlägget på Molly Sandéns
Instagramkonto ”M0llys” som reklam.
Inlägget innehåller sex styck​en bilder. Reklam​ombudsmannen finner inte att bilderna i sig kan identifieras som reklam.
I texten under bilderna finns dels hash​taggarna #ad och #ForEveryYou och dels texten ”i samarbete med @hm”.
Reklamom​bud​s​mannen konsta​terar att dessa reklammarkeringar riskerar att hamna efter att texten bryts med ”…mer” när inlägget visas i flödet vil​ket innebär att mottagaren behöver klicka på ”…mer” för att ta del av reklam​ident​i​fiering​en.
Reklamombudsman​nen finner därför att det inte omedelbart framgår att inlägget är reklam. Reklamen strider därmed mot artikel 9 i ICC:s regler.
Bild: Molly Sanden Instagram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Top

ASTERIXIA är Stephen Fry-säker tack vare caching av WP Super Cache