Äkta varas antipris för årets mest vilseledande livsmedelsprodukt, Årets matbluff 2021 har delats ut till Arlas ekologiska mjölk.
Äkta vara beskriver resultatet enligt följande:
”Med betryggande marginal röstades Arlas ekologiska mjölk, med ”Netto noll klimatavtryck”, fram som ”vinnare” av antipriset Årets matbluff 2021. Totalt fick mjölken över 30% av rösterna, hela 6862 av 22 244 röster.”
– ”Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, som delar ut utmärkelsen.”
Konsumentombudsmannen (KO) har sedan tidigare valt att stämma Arla till Patent- och Marknadsdomstolen på grund av ”Netto noll-kampanjen”. Ärendet har ännu inte avgjorts.
Att ens röstas till en av de sex nominerade brukar dra skam över företagen och ofta försvinner produkten från butikshyllan eller receptet görs om. De nominerade i årets omröstning till Årets matbluff var dessa produkter.
Resultatet i omröstningen
- Arla Ekologisk mjölk: 6862 röster
- Gille Finskorpor mandel: 4252 röster
- Plantin Olja med smak av svart tryffel: 4044 röster
- Abba Ekspånsrökta musslor: 3231 röster
- HealthyCo Mayo Chipotle & Lime: 2745 röster
- Änglamark Fruktgodingar jordgubb: 1110 röster
Totalt lades 22 244 röster.
Source och alla bilder från aktavara.org. För fullständig innehållsförteckning och annat besök gärna sidan.