365 anmälningar mot Splay har det kommit in hos Konsumentombudsmannen under junimånad. Även Guldtuben som arrangeras av Splay har blivit anmälda till KO flera hundra gånger.
Enligt Breakit.se:
Bakgrunden är att innehållskapare på Youtube, så kallade ”youtubers”, riktat kritik mot galan och ifrågasatt dess öppenhet och transparens. Inför galan gick Youtube-profilen ”KaptenRiley”, Daniel Riley, ut med ett inlägg där han meddelade att han anmäler arrangören Splay till Konsumentverket och informerade andra om att de kan göra detsamma.
Han menar bland annat att galan borde arrangeras av fler aktörer än bara Youtube-nätverket Splay, som själva representerar många av de nominerade.
Däremot ser det inte ut som att det är aktuellt med någon uppföljning, efter att Konsumentverkets jurist nu tittat på frågan.
”Själva galan och nomineringarna till den är enligt en inledande bedömning inte kommersiell reklam och hamnar därmed inte inom marknadsföringslagen”. förklarar Andreas Prochazka, chef vid en av Konsumentverkets rättsenheter.