KO stämmer Katrin Zytomierska och hennes företag

Konsumentombudsmannen stämmer Katrin Zytomierska och hennes företag Clean Eating inför Patent- och marknadsdomstolen för bristande reklamidentifiering och aggressiv marknadsföring av hälsopåståenden.

Drygt 135 anmälningar har inkommit till Konsumentombudsmannen om Katrin Zytomierskas marknadsföringsmetoder för företaget Clean Eating och hennes produkter.

KO har släppt en pressrelease om ärendet.

Influencern Katrin Zytomierska stäms av Konsumentombudsmannen, KO, för marknadsföring av en fiskolja som påstås stärka immunförsvaret och underförstått skydda mot coronaviruset.

Det är influencerns eget företag Clean Eating som säljer fiskoljan och enligt KO ska inlägget ses som reklam för produkten. Det som företag för fram i reklam måste gå att bevisa. När det gäller vissa produkter, exempelvis hälsopreparat, är det särskilt viktigt att mottagaren kan lita på att det som sägs är sant.

–Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

För att få ett snabbt stopp för marknadsföringen vill KO att domstolen utfärdar ett så kallat interimistiskt förbud, det vill säga ett förbud som gäller direkt och fram till att domstolen slutligen avgör målet.

Det är också många som reagerat på inlägget om fiskoljan och anmält det till Konsumentverket.

De övriga tre inläggen som ingår i stämningsansökan gäller produkter som influencerns företag säljer. Inläggen saknar reklammarkering, men KO bedömer att inläggen är reklam som därmed måste märkas ut.

Source: Konsumentombudsmannen

Screenshots: ko/cleaneating/instagram

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *