E-handlarnas utmaning – Hitta rätt influencer till rätt pris

Enligt en undersökning som Svensk e-handel har gjort så är den största utmaningen med influencer marketing att hitta rätt influencer.

Även de höga priserna som influencerna kräver verkar vara ett problem.

Då kan man ju tro att alla influencerna får höga ersättningar vilket inte riktigt stämmer, snarare är det så att efter skatter och arbetsgivaravgifter blir det inte mycket kvar av procentsatsen som företagen erbjuder.

Varje mellanhand ska ha sitt dessutom.

Vilken är den största utmaningen med influencer marketing (möjligt att ange flera svarsalternativ)?

Hitta rätt influencer – 62%
Höga priser – 44%
Balansen mellan det tänkta budskapet och influencerns egna kreativitet – 30%
Problem med kommunikationen – 11%
Att enas om hur avtalet ska se ut – 9%

Vilken är den främsta anledningen till att ni använder er av influencer marketing (möjligt att ange flera svarsalternativ)?

Ökad varumärkeskännedom – 62%
Möjlighet att nå ut med budskapet på ett trovärdigt sätt – 41%
Ökad konvertering – 31%
Association med vald influencer – 21%
Annat – 2%

Hur bokar ni era influencersamarbeten (möjligt att ange flera svarsalternativ)?

 Själva och direkt med en influencer 82%
Via en influencerbyrå 28%
Via en mediebyrå 5%
Via en PR-byrå 2%
Annat 2%

Liveshopping ökar markant – vad är er inställning till det?

Vi följer ämnet men avvaktar ett tag till – 47%
Vi är inte intresserade – 20%
Vi ska testa inom kort – 17%
Vi har testa och kommer att fortsätta – 10%
Vi har testat och kommer inte att göra det igen – 6%

Source: mynewsdesk.com

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *