Tidningen Resumé har skickat enkäter till 2500 influencers i syfte om att ta reda på hur de ser på samarbeten och hur de önskar att jobba. Endast 422 personer svarade vilket jag tycker är synd då undersökningen hade fått ett större djup än som det nu med spridda skurar på väldigt många olika varumärken.
91% svarade att de aldrig skulle vilja samarbeta med t ex spel- och pälsindustrin.
78 % föredrog långsiktiga samarbeten.
50% av de svarande tar mellan 1000-5000 kronor för ett inlägg på Instagram och 90 % uppger att de genomför max fem samarbeten i månaden.
Nästan 90 % av influencers får minst en förfrågan om ett obetalt samarbete varje månad.
Ikea, Jotex, Ica, HM, Nike och Ellos var favoriter bland samarbetspartners enligt undersökningen som Resumé gjorde tillsammans med Beatly. Kicks hamnade sist på listan.
Resumé skriver att endast en liten del av influencers som svarade på enkäten kan leva på sitt innehållskapande.
Skärmklipp: resumé.se