Isabella Löwengrip friad av RO!

Isabella Löwengrip friad av RO!

Frågan som nämnden ska pröva är om reklamen, som är publicerad i form av ett inlägg på Isabella Löwengrips Instagramkonto, för en
genomsnittskonsument omedelbart går att identifiera som reklam. Enligt annonsören och influencern är Insta​gramkontot en del av en portal för
bolagen Blondinbella AB och Löwengrip Care Color AB, och att besökare känner till det.
Bilden i inlägget föreställer en närbild på Isabella Löwengrip mot vit bakgrund som enligt nämnd​en förefaller vara professionellt tagen och redigerad.
I första meningen i texten under bilden anges ”Vi lanserar en ny pro​dukt i LCC-familjen…”. Enligt nämnden ger denna uppgift, tillsammans med den
reklamlikande bilden, intryck av att detta är reklam från LCC och att genomsnittskonsumenten uppfattar detta. Eftersom uppgiften finns i inledning​en
av texten riskerar den inte heller att hamna efter att texten avbryts med texten ”mer” när inlägget visas i flöd​et på Instagram. Nämnden finner därför
vid en sammantagen bedömning att inlägget omedelbart går att iden​ti​fiera som reklam. Reklamen strider därmed inte mot artikel 9 i ICC:s regler.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *