Den 21 november, vid Consids digitala gala, offentliggörs vinnaren av utmärkelsen Årets digitala influencer som delas ut till en individ som under året drivit digitaliseringsfrågan framåt på ett föredömligt sätt och i och med detta fått betyda mycket för den digitala utvecklingen i Sverige.
Vidare så går det att på Consids hemsida läsa att Bianca Ingrosso från Caia Cosmetics är en av kandidaterna för att vinna priset.
Motiveringen för hennes nominering lyder:
Bianca Ingrosso är ansiktet utåt för kraften av Influencer marketing. Detta visas bland annat genom hennes e-handelsbolag Caia Cosmetic som på rekordtid blivit en storspelare inom beautysegmentet.
Sedan starten 2018 har Caia blivit ett mångmiljonbolag, där nya kollektionssläpp tar slut inom några minuter. 2020 blir varumärket internationellt och lanseras i bland annat Hongkong.
Under hösten visades ännu en gång kraften av influencer marketing då hon släppte en klädkollektion tillsammans med e-handelsbolaget Nelly.com vars sajt kraschade av trycket vid lanseringen 21 september 2020.
De andra nominerade till Årets digitala influencer är Youtubern Simone Söderlund Giertz som är uppfinnare och driver Youtube-kanalen under hennes eget namn där hon demonstrerar sina egenkonstruerade mekaniska robotar för “automatisering av vardagssysslor”.
Genom sina kreativa videos bidrar hennes kanal till att tillgängliggöra kunskap om AI och digitalisering framåt. Som Simone skriver i sin presentationstext på Youtube så är hon svensk men låter amerikansk bara för att förvirra alla.
Lars Wingefors från Embracer Group som under 2020 ett av de mest hypade svenska spelbolagen och arbetar med att utveckla PC, konsol- och mobilspel för den globala spelmarknaden. Och Helena Helmersson från H&M som våren 2020 blev första kvinnliga VDn på ett av Sveriges största bolag – H&M. Den första stora utmaningen blev att hantera en global pandemi och att leda H&M starka ur världskrisen.
Det finns flera kategorier och fler influencers i dessa kategorier. Till exempel så tävlar Maja Nilsson Lindelöf med beskrivningen ”influencer som gör världen bättre” i kategorin Årets Equalicer och i samma kategori tävlar även Amat Levin ”influencer med rättvisepatos” med sitt Instagramkonto Svart Historia. I kategorin Årets Digitala utbildare hittar vi Danny Lam som med Instagramkontot @tnkvrt exponerar orättvisor genom personliga berättelser, vittnesmål, nyheter och annat tänkvärt.
I Considgalan 2018 valdes Alexander Pärleros till Årets Digitala Influencer och Nordic Tech House med Isabella Löwengrip &Co till Årets Equalizer.
Som sagt, det finns fler kategorier och nominerade. Anders Tegnell och Emma Frans är några av dessa.
LÄS ÄVEN: Några av vinnarna i Considgalan 2020
Source: consid.se