Johanna Toftby har blivit fälld av RO.
Reklamombudsmannen konstaterar att reklamen är publicerad i ett medium, en blogg, som innehåller redaktionellt material och att reklamen är utformad som ett blogginlägg, med rubrik, bild och text. Reklamen har samma spaltbredd och typsnitt som övriga inlägg på bloggen.
Det framgår inte på något sätt i inlägget, varken av bild eller text, att det rör sig om ett samarbete mellan Eurotravelsports och Johanna Toftby.Reklamombudsmannen finner mot denna bakgrund att det inte går att identifiera inlägget som reklam och det strider därmed mot artikel 9 i ICC:s regler.
Dock insåg influencern, efter att ha fått påpekat via Nöjesguidens guide Bloggbevakning, att även detta kunde tolkas som reklam att det för tydlighetens skull hade varit bättre att märka även denna uppföljning som samarbete.
Influencern publicerade därför snarast efter att påpekandet nått henne ett nytt inlägg, där hon förklarade för läsarna att hon i hasten inte tänkt på att uppföljaren kanske också borde märkts som samarbete samt bad om ursäkt för eventuella missförstånd. Influencern har även här skickat med en bilaga med skärmdump på detta inlägg.
Detta förtydligande spreds också på Bloggbevakning och kan därmed förutsättas ha fått minst lika stor spridning som de tidigare inläggen.”