Domen har fallit mot Katrin Zytomierska och hennes bolag Clean Eating. Hon marknadsförde fiskolja som skydd mot corona dessutom utan att reklammärka sitt Instagraminlägg. Domen som meddelades 20201210 blev hård men rättvis. Nedan ett pressmeddelande och delar av domen. Hela domen hittar du HÄR som pdf.
-”Katrin Zytomierska och hennes bolag Clean Eating döms till ett vite på 1 miljon kronor för bolaget och 250 000 kronor för Katrin personligen för bristande reklammarkering. När det gäller kopplingen till corona är vitet satt till 1,5 miljoner respektive en halv miljon kronor. Ett vite kan bara dömas ut om bolaget eller Katrin skulle bryta mot domens förbud i fortsatt marknadsföring. Förbudet gäller såväl fiskoljan som andra kosttillskott.”
-”Patent- och marknadsdomstolen är mycket skarp när den påpekar att människors rädsla för coronaviruset och risken att bli sjuk i covid-19 påverkar hur man kan uppfatta ett reklaminlägg. Domstolen finner att det är en aggressiv marknadsföring att påstå att en fiskolja kan ge ökat skydd mot sjukdomen. Det är dessutom mycket strikt vad man får säga om ett livsmedel, inklusive kosttillskott. För att få påstå i reklam att något stärker hälsan måste man kunna visa det.
– Vi är nöjda med att domstolen delar Konsumentombudsmannens syn på marknadsföringen. Det är inte rätt att spela på människors rädsla i reklamen, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.”