Full fart hos Konsumentombudsmannen

Senhöst fram till jul är en intensiv period för alla inblandade inom kommers. Det är därmed inte så konstigt att antalet anmälningar till Konsumentombudsmannen ökar under denna period. Det är inte heller bara influencers som blir anmälda utan extra många företag finns på listan under decembermånad, många anmälda för vilseledande marknadsföring. Företagen har alltså inte hållit vad de har lovat enligt konsumenten. 

Med hjälp av sökorden  b l o g g  och  s o c i a l a  m e d i e r  med tidsperiod 1/11-29/12 fick jag fram ett antal anmälningar till KO. 

Det kan räcka att det skrivs ett inlägg om en influencer för att anmälningarna ska rassla ner hos KO. Tydligt 25/12 mot Isabella Löwengrip. 

Nina Glimsell har anmälts i november för att ha anordnat en utlottning utan vinnare. Vad kan det ha varit för utlottning?

För övrigt så finns det många fler bloggare och Instagrammare som systematiskt låter bli att reklammärka sina inlägg. Sofi Fahrman märker ungefär vartannat inlägg. Så hon vet hur man gör. Cecilia Blankens gör likadant. 

Källa: Konsumentombudsmannen

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *