HOME » MAX fälld av RO

MAX fälld av RO

MAX har samlat ett gäng influencers för att bjuda på företagets nyaste burgare med ett glas alkoholfri skumpa. Och om detta skriver så klart de bjudna välvilligt och marknadsför produkten till priset av en veganburgare. Även Bloggbevakning lovordar MAX vilket får bloggen att framstå som korrupt. Istället för att rapportera om att MAX har blivit fälld av RO så skickar hon önskan att bli bjuden på pressbud och event.

MAX Burgers AB har nämligen blivit anmält av fem personer som anser att MAX miljöpåstående är vilseledande. Och företaget har nu blivit fälld av Reklamombudsmannen.

Samtliga anmälare har reagerat mot påståendet ”Varje tugga hjälper till att förbättra jordens klimat”. Anmälarna anser att påståendet är vilseledande.

En anmälare påpekar att man inte kan förbättra klimatet genom att äta, utan kan endast minska sin påverkan genom att äta rätt. En annan anmälare skriver att kanske försämras inte jordens klimat av att äta en Max-burgare, men det är knappast så att klimatet blir bättre av det heller, särskilt inte för varje tugga. En tredje anmälare menar att allting som produceras och transporteras har en miljöpåverkan. En anmälare ifrågasätter om annonsören klimatkompenserar så mycket så det blir minus koldioxidutsläpp i köttproduktionen. Anmälaren menar att påståendet får människor att tro att hamburgare räddar miljön, och det är lögn.

Reklamombudsmannen fäller nu MAX med motiveringen.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen innehåller ett vilseledande miljöpåstående. Den strider därmed mot artiklarna 5 och E1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknads­kommunikation.

Miljöargument kan antas ha en stor påverkan på konsumenternas val och måste uppfylla höga krav på veder­häftighet. Påståendet i reklamfilmen kan uppfattas som ett allmänt påstående om att konsumenten förbättrar jordens klimat genom att äta hos annonsören. Det är därför sannolikt att en genomsnittskonsument uppfattar påståendet ”Varje tugga hjälper till att förbättra jordens klimat” som att konsumenten bidrar till ett bättre klimat genom att äta hos annonsören, oavsett vad som väljs på menyn. Enligt nämnden är påståendet ett sådant vagt och ospeci­fikt påstående om en viss positiv klimatpåverkan, som för konsumenten kan ha en rad olika betyd­elser. Sådana påståenden får användas utan att kvalificeras endast om de utan reservation är giltiga under alla rimligen förutsägbara förhållanden.

Se hela beslutet och företagets yttrande här. Och som PDF här.

3+

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *